Medicină funcțională, Tiroidita Hashimoto

Rolul zincului în organism: de la imunitate la tiroidita Hashimoto

Autor:
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 5 minute

Zincul sprijină creșterea și dezvoltarea normală, de la copilărie până la adolescență. Fără zinc, nu am avea simțul gustului sau al mirosului, iar sănătatea pielii și a ochilor ar fi compromisă. Fără un nivel optim de zinc, tiroida ar avea și ea de suferit. Fără un nivel optim de zinc nu se produce suficient TSH și nici conversia T4 în T3 nu se realizează la un nivel optim.

Vezi toate articolele despre:

Deficitul de zinc este destul de frecvent în rândul întregii populații din cauza aportului alimentar inadecvat și a consumului ridicat de zahăr sau alcool, a solului sărăcit în zinc și a cerințelor fiziologice crescute. Studiile au arătat că zincul este necesar pentru activitatea a mai mult de 300 de enzime din corp.

Zincul este necesar pentru menținerea integrității peretelui intestinal și pentru a mobiliza vitamina A din depozitele din ficat. Îmbunătățește concentrarea, dispoziția și somnul. Este necesar și pentru reglarea glicemiei, sinteza proteinelor, creșterea țesuturilor și vindecarea rănilor. Este vital pentru activitatea multor hormoni și pentru un sistem imunitar sănătos. Și, nu în ultimul rând, un factor important în metabolismul neurotransmițătorilor și prostaglandinelor.

Zincul și tiroidita Hashimoto

Zincul este, de asemenea, un element esențial pentru funcția tiroidiană. Un nivel scăzut de zinc împiedică conversia hormonului T4 în versiunea activă T3. Acest lucru ar putea duce la simptome precum căderea părului, oboseala și creșterea în greutate, chiar și în timp ce luați medicamente pentru tiroidă.

Zincul este necesar și pentru a produce TSH, motiv pentru care cei cu hipotiroidism, caz în care se produce în mod constant TSH, sunt mai predispuși să dezvolte deficiențe în acest mineral important.

Atunci când este luat în asociere cu seleniu (un alt nutrient care s-a dovedit a fi benefic pentru cei cu Hashimoto), s-a demonstrat că zincul îmbunătățește funcția tiroidiană.

Zincul este critic pentru sănătatea sistemului imunitar

Zincul este esențial pentru echilibrarea sistemului imunitar și menținerea sub control a sistemelor Th-1 și Th-2. Zincul potențează acțiunea proteinei interferon (IFN) alfa, o proteină care inhibă replicarea virală. Acest lucru reduce stresul imunologic și îmbunătățește coordonarea imună.

Zincul este, de asemenea, o componentă foarte importantă a enzimelor specifice din organism, inclusiv a enzimei superoxid dismutază (SOD). SOD este un puternic antioxidant intracelular care protejează genomica celulară și previne infecțiile virale și acumularea de resturi toxice în matricea celulară.

Epuizarea depozitelor de zinc

Când avem un control slab asupra zahărului din sânge din cauza unei diete bogate în zahăr și carbohidrați, suntem incapabili să absorbim în mod adecvat zincul. Persoanele cu sindrom de intestin iritabil sau cu intestin permeabil (foarte frecvent în cazul persoanelor cu Hashimoto) adesea vor dezvolta un deficit de zinc din cauza absorbției slabe.

Dar și consumul de cantități mari de acizi fitici din cereale și leguminoase poate afecta negativ nivelul de zinc. Utilizarea regulată a antiinflamatoarelor nesteroidiene (AINS) diminuează și nivelul de zinc din organism.

Cum se manifestă deficitul de zinc?

Iată cele mai frecvente simptome asociate cu un deficit de zinc:

  • Imunitate scăzută
  • Stres, anxietate, depresie
  • Libido scăzut
  • Răceli frecvente
  • Căderea excesivă a părului
  • Gândire îngreunată
  • Pete pe unghii
  • Pierdere gustului sau a mirosului
  • Probleme cu sinusurile și alergii
  • Iritații ale pielii sau eczemă
  • Pierderea apetitului
  • Insomnii
  • Nivel scăzut de energie
  • Infertilitate

Optimizarea nivelului de zinc

Dacă vă confruntați cu aceste simptome începeți prin a adăuga în dietă alimente bogate în zinc. Stridiile au cea mai mare concentrație de zinc, dar nu sunt de obicei considerate un aliment de zi cu zi și în plus apare și discuția referitoare la metalele toxice. Carnea de vită (în special ficatul de vită), carnea de porc, homarul și carnea de pui sunt următoarele cele mai bogate surse alimentare de zinc, deoarece este mai ușor să extragem zincul din surse animale decât din sursele vegetale. Dintre sursele vegetale bogate în zinc amintim: semințele încolțite de dovleac, floarea-soarelui, cânepă și chia.

Cu toate acestea, deoarece zincul nu este depozitat în organism, cei cu deficit de zinc, Hashimoto și alte afecțiuni autoimune ar trebui să ia în considerare suplimentarea cu zinc ca parte a regimului lor zilnic.

Cum alegem suplimentul de zinc?

Corpul nostru nu digeră ușor zincul în mod natural. Pentru a-l face mai biodisponibil, zincul trebuie disociat în ioni de zinc și apoi atașat la alte molecule precum aminoacizii (proteine) care pot transporta zincul în celulele intestinului subțire. Aceste proteine transportă zincul prin membrana celulară în circulația portală, de unde este livrat în ficat înainte de a fi eliberat în circulație pentru a fi distribuit în toate țesuturile. Aceste forme care se atașează de alte molecule se numesc forme chelate și asigura o bună absorbabilitate.

Dintre formele chelate amintim:

Picolinatul de zinc (formă recomandată de dr. farm. Izabella Wentz) – Studiile au indicat faptul că picolinatul de zinc este una dintre formele de zinc mai bine absorbite și este eficient pentru tratamentul și prevenirea deficitului de zinc. Este, de asemenea, utilizat în mod obișnuit pentru femeile însărcinate.

Glicinatul de zinc – Este adesea combinat cu bioflavonoizi (compuși vegetali) pentru a reduce durerea și umflăturile asociate cu osteoartrita.

Citratul de zinc – Este cel mai bun tip de zinc pentru utilizare în pastele de dinți și apele de gură, pentru a ajuta la prevenirea plăcii dentare și a gingivitei și ca odorizant pentru respirație.

Gluconatul de zinc – Este folosit în cea mai mare parte pentru a trata răceala obișnuită și este ușor absorbit de organism. Este, de asemenea, utilizat pentru a accelera vindecarea dermatitei de scutec la sugari. Unele suplimente de zinc conțin cadmiu din metale grele, deoarece zincul și cadmiul sunt similare din punct de vedere chimic și apar adesea împreună în natură. Expunerea la niveluri ridicate de cadmiu pe o perioadă lungă de timp poate duce la insuficiență renală. Gluconatul de zinc conține cea mai mică cantitate de niveluri de cadmiu din orice supliment de zinc.

Acetatul de zinc – Se formează prin combinarea zincului cu acid acetic. Este cel mai bun supliment de zinc pentru a trata răceala obișnuită. Această formă este utilizată în tratarea bolii Wilson, care este o tulburare genetică în care cuprul se acumulează în corp.

Pe lângă acestea, există și forme de zinc anorganic, care nu sunt la fel de eficient folosite de către corpul nostru.

Dintre aceste amintim:

Sulfatul de zinc – este uneori utilizat în picăturile de ochi pentru a diminua iritarea. Sulfatul de zinc este cea mai puțin costisitoare formă, dar este cel mai probabil să provoace greață și dureri stomac, deoarece concurează cu absorbția intestinală a calciului.

Oxidul de zinc – una dintre cele mai insolubile forme de zinc. Oxidul de zinc este utilizat în produsele de protecție solară și formulele destinate îmbunătățirii problemelor pielii, cum ar fi dermatita de scutec, eczeme și psoriazis.

Doza recomandată este de 8-11 mg/zi pentru adulți, însă medicina funcțională sugerează o doză de 30-40 mg zilnic. Doze mai mari de 40 mg/zi pot cauza o scădere a nivelurilor de cupru din organism. Printre simptomele deficitului de cupru numără: anemia care nu răspunde la suplimentarea cu fier, probleme cu echilibrul, oboseală și senzație de amețeală. Suplimentarea cu zinc poate de asemenea diminua nivelul de fier.

Dar, recomandarea este de a vă sfătui cu medicul pentru a determina dacă este nevoie să luați suplimente de zinc.

Concluzii

Zincul este un nutrient de o importanță vitală, jucând un rol-cheie în peste 100 de funcții ale corpului – inclusiv în funcționarea adecvată a sistemului imunitar, repararea pereților intestinali și vindecarea țesuturilor.

De asemenea, joacă un rol vital în producția de TSH și conversia T4 în T3. Nivelurile de zinc scăzute, care sunt frecvente la cei cu Hashimoto, pot fi cauza principală a multor simptome, inclusiv vindecarea slabă a rănilor, afectarea gustului și a mirosului, unghiile subțiri, fragile sau unghiile cu pete albe, un sistem imunitar slăbit, alergii, răceli frecvente și infecții respiratorii, diaree, scădere inexplicabilă în greutate, lipsă de vigilență și răni deschise pe piele. Dacă vreunul dintre aceste simptome sună familiar, gândiți-vă la zinc!

Deoarece multe cauze ale nivelului scăzut de zinc sunt condiții comune care apar în cazul celor cu Hashimoto, creșterea nivelului de zinc vă poate ajuta să vă reduceți simptomele și să vă aduceți boala autoimună în remisie.

Amintiți-vă, fiecare efort depus în optimizarea stării de sănătate vă aduce cu un pas mai aproape de remisie și de o viață cât mai normală.

SURSE:
thyroidpharmacist.com/articles/hashimotos-and-zinc-deficiency/
livestrong.com/article/13719160-noom-diet/
drjockers.com/15-zinc-deficiency-symptoms/?ck_subscriber_id=1219202636&fbclid=IwAR11McWl-Gx91M2yHihxytMHSLi7BbixhgfB5ixbZkK9c354wzsIYBuAFas
goodnesslover.com/blogs/health/different-forms-of-zinc

Etichete articol:
Articolul anterior
Enzimele digestive, în lupta cu tiroidita Hashimoto
Articolul următor
7 beneficii ale glutaminei pe care nu mulți le știu

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Vezi toate articolele din categoria:
Medicină funcționalăTiroidita Hashimoto

Te-ar putea interesa și:

Meniu