Sănătate

Sfaturi dovedite științific pentru a face față gerului

Autor:
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 3 minute
Vezi toate articolele despre:

Gerul dă bătăi de cap tuturor în această perioadă, iar căutarea unor soluții viabile pentru a trece peste perioadele cu vreme rece se află printre priorități. Indiferent de zona unde locuiești, a face față gerului puternic necesită înțelegerea a două principii-cheie: conducție și convecție.

Conducția reprezintă transferul termic între două suprafețe solide, care sunt în contact direct unele cu altele, cum ar fi atunci când te așezi pe un trotuar înghețat. Convecția este transferul termic realizat între o masă (cum ar fi corpul tău) și un fluid sau un gaz în mișcare (așa cum este vântul, de exemplu). Înțelegerea acestor mecanisme, precum și a modului de funcționare a sistemului de termoreglare a organismului te vor ajuta să-ți păstrezi căldura corporală și să te menții în siguranță în fața oricărui val de aer polar.

„Izolează-te” cu haine!

Pierzi căldură prin conducție de fiecare dată când corpul tău intră în contact direct cu ceva rece, cum ar fi atunci când te așezi pe o suprafață înghețată. De asemenea, vântul îți „fură” căldura prin convecție. Însă ceea ce poți face pentru a preveni ambele tipuri de pierdere a căldurii este să te „izolezi” eficient. Un prim strat de haine (cum ar fi lenjeria de corp groasă) va împiedica pierderea căldurii prin conducție. Un strat extern împotriva vântului și a apei (dar care să permită pielii să respire) te va proteja de pierderea căldurii prin convecție. Așadar, orice lucru pe care îl poți „amenaja în jurul tău” pentru a-ți proteja microclimatul de efectele frigului este binevenit.

Nu ignora tremuratul!

Gândește-te la frisoane ca la un semn de avertizare că trebuie să ajungi într-un loc mai cald, cât mai rapid. Când temperatura pielii scade, tremurul încearcă să mențină temperatura și să împiedice scăderea acesteia. Contractarea spasmodică și relaxarea mușchilor consumă calorii și generează căldură pentru a compensa pierderea căldurii prin convecție sau conducție. Dar asta înseamnă că odată ce începi să tremuri, creierul îi spune corpului că e timpul să mergi într-un loc mai călduros. Persoanele cu hipotermie ușoară vor tremura, dar cei cu hipotermie moderată nu vor face acest lucru. Organismul oprește frisoanele când acestea nu mai sunt eficiente în producerea de căldură.

„Alimentează cuptorul!”

A consuma mai multe calorii decât arzi îți va ajuta organismul să treacă mai ușor peste zilele geroase. A te hrăni bine este extrem de important pentru menținerea valorii optime de glucoză în sânge, pentru a furniza energia de care ai nevoie spre a-ți păstra temperatura optimă a corpului. Hidratarea este, de asemenea, foarte importantă pentru a-ți ajuta corpul să tolereze mai ușor temperaturile scăzute de afară.

Expune-te treptat la frig!

Știai că poți să te obișnuiești cu vremea rece? Oamenii care petrec timp în aer liber își pot îmbunătăți capacitatea de a răspunde la frig. Mecanismul prin care se realizează această aclimatizare nu este pe deplin înțeles, dar studiile sugerează că un tip special de grăsime (numită grăsime brună) poate juca un rol important în acest proces. Spre deosebire de țesutul adipos obișnuit din organism, care stochează calorii în plus, grăsimea brună consumă calorii și eliberează energia sub formă de căldură. Studiile arată că aclimatizarea la rece crește capacitatea de generare a căldurii pentru grăsimea brună. Unele cercetări arată chiar că expunerea treptată la frig stimulează cantitatea de grăsime brună din organism.

Fii pregătit și informat!

Conform statisticilor, peste un sfert dintre decesele cauzate de vremea geroasă au loc atunci când oamenii sunt prinși nepregătiți. De asemenea, pe lângă pregătirile prealabile, sunt necesare unele cunoștințe suplimentare pentru cei care suferă de anumite afecțiuni. De exemplu, medicamentele pentru tratarea hipertensiunii arteriale, inclusiv alfa-blocante, beta-blocante și vasodilatatoare directe, te pot face mai sensibil la frig. Totodată, unele afecțiuni medicale, cum ar fi hipotiroidismul, accentuează această sensibilitate. Copiii sub 2 ani nu și-au dezvoltat capacitatea de a-și regla temperatura corpului, iar persoanele cu vârste de peste 60 de ani sunt mai puțin capabile să genereze căldură, fiind, deci mai vulnerabile în aceste situații. Nu în ultimul rând, trebuie să știi că dacă o băutură caldă te poate ajuta să te încălzești, consumul de alcool trebuie evitat sub orice formă în aceste perioade.
Așadar, a fi corect informat poate deveni elementul-cheie în lupta contra gerului. Pregătirea prealabilă, lucrurile de evitat și sfaturile de urmat te pot ajuta să treci fără prea mare greutate peste momentele friguroase ale anului. Tu cum faci față gerului iarna aceasta?

Surse:

  • livescience.com/9171-cells-energy-burning-brown-fat-cells.html
  • livescience.com/41730-hypothermia-terminal-burrowing-paradoxical-undressing.html
  • livescience.com/32475-why-do-we-shiver-when-cold.html
  • livescience.com/49050-staying-warm-scientific-tips.html
Etichete articol:
Articolul anterior
Top 10 inovații medicale așteptate în 2017
Articolul următor
SOS, ficatul e asaltat de toxine!

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Vezi toate articolele din categoria: Sănătate

Te-ar putea interesa și:

Meniu