Sănătate

Vitamina C: armă împotriva îmbătrânirii

Autor:
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 4 minute
Vezi toate articolele despre:

Câteva informații despre piele și îmbătrânirea ei

Așa cum scriam și în articolul despre vitamina C și producția de colagen, pielea este cel mai mare organ al corpului, având rolul de a ne proteja de microbi, ajutând la reglarea temperaturii corpului și permițând senzațiile de atingere, căldură și frig.

Știați că?

Pielea are trei straturi:

  • Epiderma, stratul exterior al pielii, oferă o barieră impermeabilă și creează tonusul pielii noastre.
  • Dermul, care se găsește sub epidermă, conține țesut conjunctiv dur, foliculi de păr și glande sudoripare.
  • Țesutul subcutanat mai profund (hipodermul) este format din țesut adipos și conjunctiv.

Culoarea pielii este creată de celule speciale numite melanocite, care produc pigmentul melanină. Melanocitele sunt localizate în epidermă.

Modificările prin care trece pielea după o anumită vârstă reprezintă un grup de afecțiuni și evoluții comune care apar, aceste schimbări cutanate fiind legate de factorii de mediu, structura genetică, nutriția și alți factori. Numărul melanocitelor scade, iar cele rămase cresc în dimensiune.

Printre schimbările apărute se numără:

  • Pielea în vârstă arată mai subțire, mai palidă și limpede (translucidă), chiar dacă numărul straturilor celulare rămâne neschimbat.
  • Petele pigmentare, inclusiv petele de vârstă sau „petele de ficat” care pot apărea în zonele expuse la soare și care poartă denumirea de lentigo.
  • Scăderea rezistenței și elasticității pielii, din cauza modificărilor țesutului conjunctiv, cunoscută sub numele de elastoză. Este mai vizibil în zonele expuse la soare (elastoză solară).
  • Fragilitatea vaselor de sânge ale dermei, lucru care duce la vânătăi, sângerări sub piele (adesea numite purpură senilă), angioame roșii și alte afecțiuni similare.
  • Scăderea gradului de producție a glandelor sebacee, care poate face mai dificilă menținerea pielii umede, rezultând uscăciune și mâncărime.
  • Subțierea stratului de grăsime subcutanat, care devine mai puțin izolat și căptușit. Acest lucru crește riscul de rănire a pielii și reduce capacitatea de a menține temperatura constantă a corpului, care poate provoca hipotermie.
  • Scăderea activității glandelor sudoripare, care produc mai puțină transpirație, lucru care face mai dificilă păstrarea răcorii, iar riscul de supraîncălzire crește.
  • Apariția negilor, a petelor brune (keratoze seboreice) și a altor pete, care sunt mai frecvente la persoanele în vârstă. De asemenea, sunt frecvente petele roz (keratoza actinică), care au șanse mici de a deveni cancer de piele.

Pe măsură ce pielea îmbătrânește, riscul de rănire a acesteia crește, având în vedere faptul că este mai subțire, mai fragilă și se pierde o parte din stratul protector de grăsime. De aceea, pielea îmbătrânită se repară mai lent decât pielea mai tânără, vindecarea rănilor putând fi de până la 4 ori mai lentă.

Așadar, afecțiunile la nivelul pielii sunt atât de frecvente în rândul persoanelor în vârstă, încât este adesea greu să se diferențieze schimbările normale față de cele legate de o posibilă tulburare. Peste 90% dintre toate persoanele în vârstă au un anumit tip de tulburare a pielii.

Tulburările cutanate pot fi cauzate de multe afecțiuni, precum:

  • Boli ale vaselor de sânge, cum ar fi arterioscleroza
  • Diabet
  • Boală de inimă
  • Boală de ficat
  • Deficiențe nutriționale
  • Obezitatea
  • Reacții la medicamente
  • Stres

Vitamina C și acțiunea anti-aging

Îmbătrânirea pielii înseamnă mai multe schimbări, precum apariția ridurilor, tonul neuniform, dar și uscăciunea, modificări provocate cel mai mult din cauza fumatului, poluării și a razelor ultraviolete. Iradierea cu ultraviolete cauzează îmbătrânirea pielii prin producerea de radicali liberi și specii reactive de oxigen (ROS). Acestea interferează sinteza colagenului, degradează colagenul și elastina și deteriorează componenta lipidică a membranelor, ducând la eliberarea de ceramidă și acid arahidonic, provocând mai multe pierderi de apă și mai multă inflamație. Acest lucru nu înseamnă că nu mai trebuie să stăm în bătaia soarelui de frica îmbătrânirii, ci să o facem, dar având grijă mai ales la arsurile solare și fortificându-ne permanent corpul. Pielea umană necesită atât componente nutritive solubile în apă, cât și lipide, inclusiv antioxidanți hidrofili și lipofili.

Vitaminele C și E au efecte protectoare importante în procesul de îmbătrânire a pielii, mai ales ținând cont că îmbătrânirea pielii feței este una dintre cele mai răspândite preocupări cosmetice pentru femei. Numeroasele manifestări vizibile, cum ar fi ridurile, tonul neuniform, lăsarea pielii și uscarea acesteia pot avea un impact semnificativ asupra stimei de sine și a relațiilor sociale. Acidul ascorbic este cel mai abundent antioxidant din piele și este forma biologic activă a vitaminei C. Concentrația maximă de acid L-ascorbic local pentru absorbție percutanată este de 20%. Vitamina C are multe efecte anti-îmbătrânire asupra pielii, nu numai ca un puternic antioxidant și mediator al fotodeteriorării și melanogenezei, dar și prin rolul său în susținerea biosintezei și stabilității colagenului, care asigură efecte de reînnoire și antiinflamatoare. De asemenea, vitamina E trece în cele mai adânci straturi ale stratului cornos prin secrețiile glandei sebacee, locuind în membranele celulare și protejând astfel pielea de acțiunea stresului oxidativ.

Așadar, printre efectele vitaminei C asupra pielii se numără:

  • Reducerea daunelor oxidative, cauza îmbătrânirii pielii.
  • Scăderea producției de melanină, care împreună cu vitamina E topică este eficientă în reducerea hiperpigmentării induse de ultraviolete.
  • Protejarea colagenului și elastinei, care produc conservarea elasticității pielii.
  • Favorizează efectul de iluminare al pielii.

Fructe și legume multe

Știm deja că vitamina C este cel mai frecvent antioxidant găsit în piele, pe care îl putem lua din multitudinea de fructe și legume, precum:

  • Kiwi.
  • Portocale.
  • Lămâi.
  • Coacăze negre.
  • Cartofi.
  • Morcovi.
  • Ardei gras.
  • Broccoli

Puteți încerca și…

Fructele și legumele sunt foarte bogate în vitamina C, însă de multe ori nu sunt suficiente. De aceea, recomandăm suplimentele alimentare de la Zenyth, produse 100% naturale:

Surse:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jocd.13305

https://medlineplus.gov/ency/article/004014.htm

https://int.eucerin.com/skin-concerns/aging-skin/vitamin-c

https://www.nia.nih.gov/health/skin-care-and-aging

https://www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-vitamin-c-sources

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/picture-of-the-skin

Etichete articol:
Articolul anterior
Putem folosi vitamina C pentru stimularea producției interne de colagen?
Articolul următor
Cum ne creștem nivelul de energie cu ajutorul vitaminei C?

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Vezi toate articolele din categoria: Sănătate

Te-ar putea interesa și:

Meniu