Coronavirus, Psihologie

Sfaturi pentru o muncă productivă… în izolare

Autor:
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 5 minute

În situația pandemică din ultima perioadă, cuvintele de ordine sunt adaptare, protecție și imunitate. Doar că nu mereu se leagă în mod direct de COVID-19. Cum ne adaptăm în contextul mutării biroului acasă? Cum ne protejăm în fața schimbării? Cum ne imunizăm împotriva lipsei de… productivitate?

Vezi toate articolele despre:
AshwagandhacoronavirusrhodiolastresStress Help

Orice schimbare, chiar și schimbările pozitive, vin la pachet cu stresul – fizic și psihologic – ce însoțește procesul de adaptare. Desigur, fiecare trăiește diferit schimbarea, în funcție de propria elasticitate interioară. Gândurile pe care izolarea socială le aduce, posibilele și fireștile anxietăți pot diminua capacitatea de concentrare, productivitatea și eficacitatea. Ce putem face pentru a nu lăsa contextul să ne strice planurile, starea de bine, focusarea, senzația de control asupra propriei vieți?

1. Păstrează, pe cât se poate, o rutină și un program!

În ciuda schimbărilor, încearcă să îți păstrezi un program stabil. Atunci când lucrurile din exterior își pierd forma cunoscută, este important să avem un punct de sprijin pe care să ne putem baza. Cum ne amenajăm un astfel de program cât să ne aducă un plus de claritate, sănătate și productivitate?

  • Începe dis-de-dimineață: Nu degeaba există expresia Cine se scoală de dimineață departe ajunge. Energizează-ți apoi ziua cu exerciții de relaxare și echilibrare sau cu activități care să te ajute să îți pui ordine în planurile și scopurile zilei. Meditația, yoga, 25 de minute de mișcare te ajută nu doar să te trezești, ci și să te ancorezi mai mult în realitate pentru a o putea aborda cu încredere.
  • Pregătește-te ca și cum ai pleca de acasă: Lipsa unor limite impuse extern – un program de muncă, întâlniri sau programări la diverse instituții – ne face să fim mai relaxați cu privire la ce facem imediat ce ne trezim. Ne trezim la orice oră, ne petrecem ziua în pijama sau în haine lejere, mutându-ne biroul prin casă și încercând să gestionăm senzația că nu ne găsim locul.

Pentru a crește senzația de control și pentru a intra într-un mod de lucru, ajută să te îmbraci, să te machiezi poate, să te dai cu parfumul preferat, ca și cum ar urma să pleci spre birou. Ceea ce se întâmplă cu corpul nostru dictează modul în care ne simțim. Și invers. Deși aceste pregătiri par inutile în contextul în care nu părăsim domiciliul, ele fac parte, simbolic, ca dintr-un ritual de pregătire. Un ritual care te ajută să lași mai ușor în spate starea de pasivitate.

  • Micul dejun sănătos este un imperativ. Nu amânați acest moment în ideea că aveți lucruri mai presante pe care trebuie să le rezolvați la prima oră. La polul opus, nu încercați feluri sofisticate de mâncare care să vă facă să pierdeți exagerat din programul de muncă. Creierul nostru ne va îndrepta mereu către activități care ne fac plăcere, iar asta înseamnă că, uneori, alegem inconștient să amânăm peste măsură anumite lucruri sub pretextul că și acțiunea substitut este importantă (gătit, curățenie, teme cu copiii etc.). Același lucru este valabil pentru orice moment al zilei.
  • Îmbină pauzele cu sesiuni de muncă neîntrerupte: Atunci când lucrezi de acasă este uneori greu să păstrezi echilibrul între muncă și pauze. Lucrurile se complică dacă împarți spațiul de lucru cu persoane care nu urmăresc același program: copii, părinți, partener de viață etc. Stabilește-ți sesiuni de muncă, nu mai lungi de 90 de minute, pe care să le alternezi cu pauze. Pentru a diminua frustrarea și întreruperile venite de la cei din jur, stabilește programul de comun acord cu ei și ajută-i și pe ei să își respecte un program. Un studiu publicat în „Advances in Developing Human Resources“ a arătat că angajații care pot avea un control asupra programului zilnic se simt mult mai puțin presați și stresați. Astfel, se mențin mai sănătoși și reușesc să obțină un mai bun echilibru între carieră și familie.

2. Păstrarea unui mediu de muncă care separă viața de acasă de cea de birou acasă

Alege o cameră sau un colț din casă pe care să îl poți personaliza cu detalii ce țin de viața de birou. Un scaun care să ajute postura și care să evite presiunea necorespunzătoare la nivelul coloanei, un birou, o delimitare a spațiului făcută chiar și cu niște rafturi sau niște ghivece de flori. Pentru a seta o limitare auditivă, care să aducă un plus de concentrare, poți folosi căștile. Așa cum spuneam mai devreme, limitele aduse de mutarea biroului acasă trebuie să fie comunicate și ușor negociate cu cei de acasă. Mai ales copiii pot întâmpina probleme în menținerea și înțelegerea acestor reguli. Dacă îngrijirea copiilor necesită un program mai special, comunică angajatorilor acest lucru pentru a diminua frustrările de ambele părți.

3. Limitele sunt importante

Iar aici nu vorbim doar de limitările legate de spațiu, despre care vorbeam mai devreme, ci și despre limitele de timp. Este absolut necesar să existe o oră de începere a programului, dar și o oră de încheiere. Atunci când lucrăm de acasă avem atât tendința de a lucra mai puțin și de a ne pierde energia în activități casnice sau recreative, dar și tendința de a împinge ora de terminare a programului. Atunci când nu există delimitări clare între timpii de muncă și cei de acasă ajungem să ne simțim epuizați la finalul zilei, fără o fi fost neapărat și productivi.

4. Nu libertate fără limite, ci libertate în limitele pe care le alegi tu

Mulți dintre cei care aleg (nu și în contextul actual) să muncească de acasă o fac din nevoia de mai multă libertate, dorința de a putea face lucrurile când vrei și cum vrei. Acest scenariu se construiește însă pe o capcană. Lipsa respectării unor reguli și unor limite te aruncă într-o dezorganizare care consumă, paradoxal, tot din libertatea și timpul tău liber. Configurează-ți ziua încă de la început cu ore de lucru, taskuri, pauze și momente de relaxare și încearcă să respecți programul. În plus, studiile au arătat că depășirea programului de lucru duce, în timp, la instalarea problemelor de sănătate, chiar și atunci când orele suplimentare nu sunt numeroase.

5. Rămâi conectat cu colegii de muncă și colaboratorii

Relațiile de muncă sunt o parte importantă a activității noastre laborale. Starea de bine sau de rău, productivitatea sau lipsa ei țin, în mare măsură, de calitatea acestor relații. Atunci când biroul se mută acasă lipsa acestor relații ne poate afecta starea generală și poate deveni chiar o piedică în împlinirea activităților. Din fericire, tehnica actuală ne permite variante eficiente de a păstra legătura video, audio și în scris cu colegii de muncă.

Suntem diferiți, dar nu atât de diferiți

Desigur, fiecare trăiește diferit adaptarea la biroul de acasă în funcție de istoricul personal, de tipul de personalitate, de domeniul de activitate. Pentru a ne menține productivitatea și eficiența există reguli care funcționează pentru toți:

  • Setează-ți task-uri și obiective clare la începutul fiecărei zile!
  • Trezește-te devreme!
  • Lucrează în intervale de timp clare, în funcție de capacitatea fiecăruia de a-și menține atenția!
  • Ocupă-te de task-urile cele mai grele la început, chiar dacă sunt cele mai neplăcute!
  • Programează-ți nu doar orele de muncă, ci și pauzele și momentele de relaxare!
  • Fă mișcare zilnic!
  • Nu amesteca orele din viața privată cu cele de muncă, chiar dacă se desfășoară în același spațiu.
  • Adaptează-ți spațiul astfel încât să existe o delimitare, fie și simbolică, între spațiul de muncă și spațiul de relaxare.
  • Menține legătura cu colegii de muncă!
  • Limitează lucrurile care ar putea să te distragă sau să te întrerupă în munca ta.
  • Alege o dietă sănătoasă, îmbogățită cu remedii naturale adaptogene.

Ce sunt plantele adaptogene și cum ne ajută?

Plantele adaptogene sunt, așa cum sugerează și numele, plante care ne ajută să ne adaptăm mai ușor la schimbare. Mai mult decât atât, aceste plante se adaptează la nevoile corpului nostru. Dacă treci printr-o perioadă stresantă o astfel de plantă te poate ajuta să te liniștești și să dormi mai bine. Aceeași plantă, într-o perioadă în care te simți devitalizat, reușește să te energizeze. Zenyth are în portofoliu importante produse pe bază de plante adaptogene eficiente, atât în cazul nevoii de adaptare de ordin fizic, cât și psihologic.

  • Ashwagandha (Withania somnifera) are proprietăți adaptogene, este un bun tonic nervos, contribuie la susținerea capacităților fizice și mentale în caz de slăbiciune, extenuare, oboseală, probleme de concentrare.
  • Rhodiola îmbunătățește capacitatea de adaptare a organismului la stres intelectual, psihic, fizic, expunere la substanțe toxice, radiații. Rhodiola stimulează acțiunea serotoninei, dopaminei și metabolismul energetic celular, crescând capacitatea de utilizare a oxigenului celular. Este un bun antioxidant cu rezultate benefice și în cazurile de capacitate de concentrare și memorare scăzute, percepție vizuală și auditivă scăzute.
  • Bacopa monnieri este un supliment alimentar 100% natural, recomandat pentru îmbunătățirea memoriei și concentrării și pentru controlul stresului. Bacopa monnieri este o foarte bună soluție antistres și de îmbunătățire a memoriei, fiind de ajutor chiar și adolescenților și studenților, în perioadele cu examene și suprasolicitare intelectuală.
  • Stress Help este o formulă inovatoare, complexă pentru creșterea rezistenței la stres. Formula reunește unele dintre cele mai studiate plante adaptogene: Bacopa monnieri, Rhodiola, Ashwagandha, Schisandra. Toate aceste plante acționează în sinergie ca soluții adaptogene, antistres, antioxidante, antidepresive, neuroprotectoare și tonice nervoase.

Sursă: https://draxe.com/health/working-from-home-tips/

Etichete articol:
AshwagandhacoronavirusrhodiolastresStress Help
Articolul anterior
Cum ne protejăm de coronavirus? Ajută-ți sistemul imunitar când are cea mai mare nevoie!
Articolul următor
8 sfaturi pentru a reduce anxietatea și teama de coronavirus

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Vezi toate articolele din categoria:
CoronavirusPsihologie

Te-ar putea interesa și: