Spiritualitate

Buna Vestire sau Descoperirea tainei celei din veac ascunse

Autor:
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 3 minute
Vezi toate articolele despre:
Buna VestirecrestinismMaica Domnuluisarbatoare

Sărbătoarea Bunei Vestiri sau a Blagoveșteniei amintește momentul în care Arhanghelul Gavriil a vestit Sfintei Fecioare Maria că va naște după trup pe Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Este cea mai veche sărbătoare a Maicii Domnului, cunoscută și cu denumirea de sărbătoare a așteptării Nașterii Domnului. Buna Vestire este serbată în fiecare an pe data de 25 martie, în perioada Postului Mare, fiind una dintre sărbătorile pentru care Biserica acordă dezlegare la pește, indiferent în ce zi a săptămânii ar cădea aceasta.

Dumnezeu consultă libertatea omului și invită la participare

Evenimentul Bunei Vestiri sau al mesajului divin transmis de îngerul Gavriil Fecioarei Maria cuprinde cinci elemente: închinăciunea îngerului („Bucură-te ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine! Binecuvântată eşti tu între femei!“), vestea adusă („Iată vei lua în pântece şi vei naşte Fiu şi vei chema numele lui Iisus“), nedumerirea Fecioarei („Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?“), confirmarea asistenței divine în procesul zămislirii pruncului („Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui preaînalt te va umbri; pentru aceasta şi Sfântul care se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema“) şi acceptarea mesajului („Fie mie după cuvântul tău!“).
Întreaga teologie a praznicului Bunei Vestiri poate fi concentrată în troparul sărbătorii, care spune că: „Astăzi este începutul mântuirii noastre și arătarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu Fiu al Fecioarei se face și Gavriil harul îl binevestește. Pentru aceasta și noi, împreună cu dânsul, Născătoarei de Dumnezeu să-i cântăm: Bucură-te cea plină de har, Domnul este cu tine!” În același registru al importanței sărbătorii, mitropolitul Bartolomeu Anania afirmă că „Buna Vestire este actul dramatic prin care Dumnezeu consultă libertatea omului și o invită la participare. Dacă prin Adam și Eva, omul se pronunțase împotriva lui însuși, prin Fecioara Maria el se reașază la unison cu Creatorul și își restaurează propria libertate, redându-i, în același timp, direcția pentru care îi fusese dăruită întru început”.

„Cele ce sunt cu neputință la oameni, sunt cu putință la Dumnezeu“

Evenimentul istoric al vestirii nașterii Domnului aduce mesajul păcii, dragostei și al nădejdii pentru toate popoarele. Sărbătoarea ne prezintă un moment de răscruce pentru istoria mântuirii neamului omenesc: începutul mântuirii. Pe scurt, arhanghelul Gavriil vine la Fecioara Maria în calitate de sol divin și îi aduce mesajul bucuriei, spunându-i că a fost aleasă să poarte în pântece pe Însuși Fiul lui Dumnezeu Întrupat. Deși fericită de către arhanghel, Maica Domnului se miră în sine de felul în care este abordată. Atunci i se descoperă că zămislirea se va realiza prin pogorârea Sfântului Duh, iar Fecioara Maria acceptă propunerea divină. Cerul și pământul s-au bucurat de încuviințarea ei: „Fie mie după cuvântul tău!“ Practic, fără acest accept al Fecioarei, Întruparea nu ar fi fost posibilă.

„Astăzi este începutul mântuirii noastre“

Termenul de „Buna Vestire”, ca definiție teologică şi lingvistică, nu exprimă doar momentul întâlnirii dintre înger şi Fecioara Maria, ci este şi numele generic dat Evangheliei lui Hristos, ca arvună a împăcării aduse de El între Dumnezeu şi oameni. De fapt, în sărbătoarea prăznuită la 25 martie se poate identifica o „evanghelie în Evanghelie“ sau o întreită veste bună: către Maica Domnului (pentru că a fost aleasă ca vas al Întrupării), de la Maica Domnului (întrucât a făcut posibil începutul mântuirii) și despre Maica Domnului (deoarece e atât de curată încât manifestă familiaritate cu puterile îngerești). În vreme ce pentru Domnul Hristos avem un dublu sentiment, de iubire pentru Mântuitor, dar şi de teamă pentru Judecător, pentru ea nu avem decât unul, cel de iubire, pentru aceea care niciodată nu va judeca, ci pururea se roagă pentru noi.
Sărbătoare cu temei biblic (cf. Luca, cap. 1), Buna Vestire arată cum mântuirea îi este dăruită omului, fără a i se forța libertatea. Bucuria care caracterizează mesajul evanghelic este opusă tristeții păcatului, iar mesajul sărbătorii străbate veacurile și este adresat personal fiecăruia dintre noi.
Buna Vestire este cunoscută în calendarul popular sub denumirea de Ziua Cucului, pentru că în această zi are loc primul său cântec, prin care se anunță venirea primăverii. Tot în ziua aceasta se scot stupii și vitele fără jug la soare, pentru a fi sănătoase tot anul.

Etichete articol:
Buna VestirecrestinismMaica Domnuluisarbatoare
Articolul anterior
Postul Paștelui: O șansă pentru învierea personală a fiecăruia dintre noi
Articolul următor
Floriile: Sărbătoarea în care Îl primim pe Hristos în cetatea inimii noastre

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Vezi toate articolele din categoria: Spiritualitate

Te-ar putea interesa și: