Autor:
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 3 minute

O carte a miracolelor: Rezultate remarcabile obținute cu ajutorul neuroplasticității – capacitatea creierului de a se vindeca și a se schimba ca răspuns la stimuli și experiență.

Vezi toate articolele despre:
autismcreierneuroplasticitateParkinsonrecenzievindecare

„Creierul vindecător. Miracolul neuroplasticității“ începe acolo unde s-a încheiat prima carte a dr. Norman Doidge, „Creierul se transformă. Experiențele neuroplasticității”, apărută la Editura Paralela 45 în anul 2017. Prima carte a dr. Norman Doidge a prezentat cea mai importantă schimbare privind înțelegerea creierului de la începutul științei moderne, și anume descoperirea că, în urma unei experiențe mentale, creierul își poate schimba structura. În noua sa carte, „Creierul vindecător. Miracolul neuroplasticității”, autorul ne dezvăluie, în premieră, cum funcționează incredibilul fenomen al neuroplasticității.

Creierul a fost perceput ca o mașină compusă din mai multe piese, cu propriile funcții bine stabilite, situate în zone precise și care, odată afectate, nu mai puteau fi reparate. Neuroplasticienii au dovedit, însă, că nu este un simplu mecanism supus uzurii iremediabile. Demonstrarea faptului că numărul conexiunilor dintre neuroni crește în cursul procesului de învățare a fost recompensată cu Premiul Nobel în anul 2000. Au urmat sute de studii care au dovedit puterea creierului de a învinge, prin exploatarea incredibilelor capacități vindecătoare ale acestuia, afecțiuni neurologice considerate până de curând incurabile sau ireversibile. Caracteristicile sofisticate și complexe ale creierului sunt cele care îi permit să se vindece.

Oamenii de știință și medicii au învățat să folosească terapiile neuroplastice pentru a aborda diverse afecțiuni, făcând astfel loc speranței acolo unde, până nu demult, prognosticul era sumbru. Pacienții au uitat de durerile simțite ani la rând și și-au recăpătat nu doar abilitatea de a merge sau de a vorbi, ci și de a-și trăi viața din plin, chiar dacă sufereau de boli neurologice grave. Unii copii cu tulburări din spectrul autist sau cu deficit de atenție care au utilizat tehnicile neuroplastice au reușit să aibă o viață normală, iar simptomele unor pacienți cu scleroză multiplă, boala Parkinson sau paralizie cerebrală s-au ameliorat semnificativ. Aflăm povestea unor pacienți cu dureri cronice, atac cerebral, accident vascular cerebral, leziuni cerebrale, scleroză în plăci, autism, deficit de atenție, retard de dezvoltare, dislexie, depresie, și chiar anumite tipuri de cecitate, care și-au transformat creierul și au descoperit capacități pe care nu bănuiau că le au.

În primul capitol facem cunoștință cu Michael Moskowitz, psihiatru și doctor în medicină, care a învățat, în urma unei experiențe personale, că ne putem dezvăța de durere și că există „un buton” prin care o putem întrerupe. Creierul poate să închidă o poartă și să blocheze semnalul care declanșează durerea secretând endorfine. Urmează cazul unui septuagenar care a reușit să facă simptomele bolii Parkinson să regreseze printr-un program de exerciții fizice. În continuare, ne sunt prezentate etapele vindecării neuroplastice. Este posibil să îmbunătățim performanța și sănătatea creierului prin câteva abordări simple și accesibile. Circuitele neuronale „adormite” se pot trezi cu ajutorul luminii, iar afecțiuni cerebrale grave se pot ameliora prin mișcare. Sunt descrise căi neinvazive din creier create de formele de energie din jurul nostru, și anume de lumină, sunet, mișcare, vibrații, care pot să stimuleze simțurile și să trezească propriile capacități ale creierului de a se transforma fără proceduri chirurgicale, medicamente și mai ales fără efectele secundare sau riscurile aferente acestora.

Autorul dr. Norman Doige, psihiatru, psihanalist și cercetător în cadrul Departamentului de Psihiatrie al Universității din Toronto și al Universității Columbia din New York, susține că metodele de vindecare a creierului se pot dovedi eficiente și dacă nu există garanții că toți bolnavii pot fi vindecați. Pacienții nu pot ști ce rezultate se pot obține până când nu dau o șansă noilor abordări, sub îndrumarea specialistului.

Vindecarea neuroplastică, o descoperire științifică revoluționară, ne ajută să înțelegem că mintea, creierul, corpul și energiile care ne înconjoară conlucrează pentru a ameliora simptomele unor boli grave și, în unele cazuri, pentru a le vindeca. Datorită terapiilor neuroplastice, unii părinți cărora li s-a spus că este exclusă o evoluție normală a copiilor care sufereau de autism sau leziuni cerebrale au avut șansa de a-i vedea reușind la facultate, devenind independenți și legând prietenii profunde. O carte a miracolelor și a speranței.

Etichete articol: