Hans Lieb, Andreas von Pein: Bolnavul sănătos. Tulburările psihosomatice – ce ne transmite organismul

Timp citire aprox: < 1 minut

O nouă carte marca Editura Paralela 45 – „Bolnavul sănătos. Tulburările psihosomatice – ce ne transmite organismul“ – vine să aducă un plus de claritate în acele cazuri în care, în lipsa unor semne evidente de boală, pacientul acuză simptome care îi fac viața complicată. Care este explicația acestui fenomen și ce se poate face pentru a restabili starea de bine?

digestiepsihologiestres

Cartea „Bolnavul sănătos“ este scrisă de psihologul Hans Lieb, doctor în filosofie, psihoterapeut și trainer, și Andreas von Pein, doctor în medicină, specialist în medicină internă și psihoterapeut. În cazurile descrise mai sus, deși pacientul se simte rău, medicul nu poate să identifice nimic problematic  în baza examenelor clinice și a analizelor. În aceste cazuri putem spune că suferim de o afecțiune psihosomatică. Explicația suferințelor de ordin psihosomatic se află, așa cum indică și numele, în relația dintre corp și psihic. Conform autorilor Hans Lieb și Andreas von Pein, stresul, furia sau teama pot provoca reacții organice înșelătoare: dureri de cap, dereglări digestive, palpitații, dureri de gât, musculare, articulare etc. Deși simptomele se trăiesc cât se poate de real, ele nu au un fundament organic. Cea care suferă, de fapt, este relația dintre trup și suflet.

Medicină și psihoterapie pentru rezolvarea problemelor

Soluția pentru redobândirea stării de sănătate nu vine din tratarea corpului, ci din identificarea adevăratelor surse ale problemei.  În plus, autorii insistă asupra importanței conlucrării între medicină și psihoterapie pentru elucidarea acestor probleme.

Cum recunoaștem pacienții psihosomatici? Spre deosebire de pacienții clasici, pacientul psihosomatic este foarte sensibil la orice modificare apărută în corpul lui, chiar și modificările mărunte. Orice schimbare corporală este interpretată ca fiind negativă și periculoasă. Dorința găsirii unei explicații devine aproape obsesivă, iar consultațiile medicale repetitive devin singura soluție în perspectiva lor. Paradoxul este că o astfel de atenție exagerată nu face decât să sporească simptomele.

Când reprezintă reacțiile corporale o problemă? Ce tulbură relația dintre psihic și corp?  Care sunt explicațiile subtile din spatele celor mai des întâlnite afecțiuni psihosomatice – durerile de stomac, crampele, arsurile la stomac, constipația, diareea, durerile de cap, gât sau articulații – veți putea afla din cartea „Bolnavul sănătos“.

digestiepsihologiestres