Tiroidita Hashimoto

Ce suplimente poți consuma când ai Hashimoto?

Autor:
33 vizualizări
Niciun comentariu
Timp citire aprox: 7 minute

Una dintre cele mai frecvente întrebări ale pacienților cu tiroidită autoimună Hashimoto este: „Am sau nu am nevoie de suplimente alimentare și, dacă da, de care?“. Răspunsul este: „Da! Cu siguranță este nevoie de suplimente alimentare, iar acestea trebuie alese în funcție de nevoile fiecărui organism și în urma efectuării analizelor aferente“.

Vezi toate articolele despre:

Nutrienții necesari funcției tiroidiene

Tiroida se bazează pe o combinație extrem de specifică de substanțe nutritive pentru o funcționare optimă, unde fiecare are un rol important. Unele substanțe sunt necesare pentru o bună funcționare a glandei tiroide, altele pentru funcționarea corespunzătoare a sistemului imunitar, a tubului digestiv și a glandelor suprarenale.

În cazul persoanelor cu tiroidită Hashimoto, nu întotdeauna este posibil să ne luăm toate substanțele nutritive de care are nevoie corpul doar din dietă din cauză că absorbția poate fi perturbată de sensibilități alimentare, de infecții care duc la epuizarea resurselor de nutrienți, dar și de probleme digestive.

Ceea ce înseamnă că atunci când luăm suplimente trebuie să ne asigurăm că acoperim toate aspectele menționate mai sus.

Conform Dr. Farm. Izabella Wentz, cele mai frecvente deficiențe de nutrienți în Hashimoto sunt: vitamina D3, vitamina B12, feritina/fierul, tiamina, zincul, magneziul, seleniul.

Vitamina D3: nutrient esențial

Vitamina D este un nutrient esențial și un hormon precursor care joacă un rol important în multe funcții biochimice din corp. Vitamina D afectează între 3.000 și 30.000 de gene din corpul nostru. Ea este necesară pentru absorbția calciului și pentru întărirea oaselor, dar, de asemenea, are un rol important în sănătatea sistemului imunitar, menținând sub control echilibrului acestuia. Vitamina D poate preveni și modula autoimunitatea, în timp ce un deficit al acestei vitamine este asociat cu o funcție imunitară inadecvată.

Deficitul de vitamina D nu prezintă simptome specifice și de aceea trebuie determinat prin intermediul analizelor. Deficitul apare frecvent la populația generală, iar la bolnavii Hashimoto încă și mai frecvent. Suplimentele cu vitamina D pot îmbunătăți starea de spirit și pot ajuta la scăderea anticorpilor tiroidieni.

Deoarece conștientizarea cancerului de piele și utilizarea protecției solare au devenit mai răspândite, majoritatea oamenilor nu mai primesc cantități adecvate de vitamina D prin absorbția pielii și este necesară folosirea suplimentelor. Doza zilnică recomandată pentru adulți este de 600 UI, însă această doză este bine să fie ajustată de către medic conform rezultatului analizei.

Deficitul de vitamina B12 duce la depresie, pierderi de memorie

Vitamina B12 este o vitamină esențială care se găsește în proteinele de origine animală și este necesară pentru sinteza proteinelor, reproducerea celulelor și creșterea normală. În cazul persoanelor cu tulburări tiroidiene, deficitul de B12 este adesea rezultatul deteriorării tractului digestiv care împiedică absorbția nutrienților.

Deficitul de B12 poate duce la leziuni gastro-intestinale și leziuni neurologice, precum și la simptome precum depresie, pierderi de memorie, slăbiciune, modificări ale personalității și dispoziției și performanțe cognitive scăzute. Digestia îngreunată și inflamația sunt, de asemenea, simptome ale unui deficit de B12.

Deși vitamina B12 este hidrosolubilă și teoretic nu poți ajunge la supradoză, recomandarea este să se testeze nivelul de B12 din corp pentru a avea siguranța că suplimentarea se face în doză suficientă.

Feritina scăzută duce la oboseală permanentă

Feritina este proteina depozitară a fierului care îndeplinește multe roluri importante, printre care susținerea utilizării hormonului T3 și a transportării acestuia către nucleii celulari.

Nivelurile scăzute de feritină sunt un indicator al anemiei feriprive, care duce la oboseală permanentă, intoleranță la frig, paloare, căderea părului în cantități anormal de mari.

Pentru a mări rata de absorbție a fierului se recomandă asocierea cu vitamina C. Chiar dacă fierul se găsește în multe alimente, în multe cazuri s-a constatat că este nevoie de folosirea suplimentelor.

Tiamină (vitamina B1) pentru digestie optimă

Tiamina este una dintre vitaminele B, cunoscută ca vitamina B1, iar principala sa responsabilitate este de a converti carbohidrații în energie. Tiamina este necesară pentru eliberarea corespunzătoare de acid clorhidric în stomac, fără de care proteinele nu pot fi digerate corect. Având în vedere că majoritatea persoanelor cu Hashimoto au un nivel scăzut de acid gastric în stomac, este important să avem niveluri optime de tiamină. Pentru creșterea nivelului de B1 din organism tebuie să creștem consumul de ficat, de vită, ouă, carne de porc, nuci și semințe, însă atunci când avem sensibilități alimentare și probleme digestive, absorbția este deficitară și este imposibil să ne asigurăm necesarul doar din alimentație.

Zincul, implicat în conversia T4 în T3

Zincul este un mineral complet care are rol de catalizator în multe procese din corp. Este, de asemenea, foarte important pentru sănătatea intestinului, pentru menținerea joncțiunilor intestinale și oprirea procesului inflamator de la nivelul mucoasei intestinale, vindecarea țesuturilor, conversia T4 în T3 și producția de TSH. S-a dovedit nu doar că stimulează imunitatea, dar și că este deosebit de eficient în lupta împotriva infecțiilor din familia virusului herpetic, ce include și virusul Epstein-Barr.

Deficitul de zinc poate duce la diaree, căderea părului, lipsa apetitului, probleme la nivelul pielii (acnee, erupții cutanate, afte, ciuperci la picioare, răni deschise), depresie, scăderea vederii, număr scăzut de spermatozoizi, impotență, scăderea inexplicabilă în greutate.

Pentru optimizarea nivelului de zinc putem crește consumul de alimente bogate în zinc sau putem folosi suplimente. De asemenea, s-a observat o îmbunătățire a funcției tiroidei atunci când zincul se asociază cu seleniu.

Magneziul reduce anxietatea și îmbunătățește somnul

Pe lângă îmbunătățirea stării și a funcționării glandei tiroide afectate, s-a demonstrat că magneziul susține filierele de detoxifiere din ficat și este esențial pentru producerea a sute de enzime folosite de organism. Deficitul de magneziu poate cauza migrene, dureri de cap, insomnii, dureri menstruale, dureri articulare. Dr. Farm. Izabella Wentz recomandă 2 forme specifice de magneziu: citratul și glicinatul. Alege citratul dacă ai probleme cu constipația sau glicinatul dacă ai scaunele mai degrabă moi. De asemenea, glicinatul poate accentua anxietatea la unele persoane, în timp ce citratul poate să diminueze anxietatea și să stimuleze somnul.

Doza recomandată este de 400 mg pentru citratul de magneziu și 100 mg pentru glicinatul de magneziu.

Suplimente pentru reducerea permeabilității intestinale

Având în vedere că intestinul permeabil este unul dintre factorii declanșatori ai tiroiditei Hashimoto trebuie să acordăm o mare atenție și reducerii permeabilității acestuia și îmbunătățirii digestiei. Și cum facem acest lucru, mai exact? Folosind suplimente ca glutamina, enzime digestive, probiotice și omega 3.

Probabil vă întrebați de ce tocmai această combinație. Ei bine, răspunsul îl veți găsi mai jos.

Glutamina este un aminoacid imptorant care ajută la repararea mucoasei intestinale. Studiile au arătat că aceasta poate îmbunătăți creșterea și supraviețuirea enterocitelor (celulele intestinale) și, de asemenea, poate ajuta la reglarea funcției barierei intestinale în perioade stresante.

Enzimele digestive sunt necesare pentru ca alimentele ingerate să fie transformate în moleculele cele mai mici care pot fi absorbite de către organism. Acest lucru nu numai că reduce uzura sistemului digestiv, dar poate contribui și la reducerea simptomelor de sensibilitate la anumite alimente. Particulele alimentare nedigerate, împreună cu toxinele bacteriene, pot călători prin peretele intestinal permeabil și pot fi confundate de către organism cu un invadator străin și astfel pot provoca inflamații.

Probioticele sunt cunoscute pentru utilizarea lor terapeutică în gestionarea și tratamentul bolilor gastro-intestinale. Aceste microorganisme vii contribuie la îmbunătățirea microbiomului intestinal, care poate avea efecte pozitive la nivelul întregului organism.

Acizii grași omega 3 contribuie la reducerea inflamației, făcând peretele intestinal receptiv la mesajele din creier și din sistemul imunitar. Celulele intestinale care au suficiente uleiuri omega 3 nu declanșează inflamații excesive. Acest lucru previne întregul proces care duce la intestin permeabil și peretele intestinal se poate vindeca.

Odată ce peretele intestinal s-a vindecat și funcția barieră funcționează din nou, nu mai pot intra particule aleatorii în sânge. Peretele intestinal revine la controlul nutrienților care trec prin sânge și simptomele încep să se diminueze.

Suplimentele-vedetă: Iodul si seleniul

Iodul este un mineral esențial care se găsește în sol și în apă și este folosit de corp pentru a produce hormoni tiroidieni. De fapt, celulele tiroidiene sunt singurele celule din corp care pot absorbi iodul, iar rolul glandei tiroide este să combine iodul cu tirozina și să le convertească în hormoni tiroidieni: tiroxină (T4) și triiodotironină (T3). Fiind un mineral esențial pentru sănătatea tiroidei, s-a crezut că suplimentarea cu doze mari poate ajuta corpul să producă mai mulți hormoni tiroidieni, ducând la ameliorarea hipotiroidismului și a bolii Hashimoto. Însă s-a constatat că ce e mult strică și această suplimentare în doze mari poate duce la hipertiroidism, deoarece în cazul unei tiroide deja inflamate, o cantitate mare de iod supune tiroida la un efort mai mare, ceea ce duce la creșterea inflamației.

Problema devine și mai gravă în cazul unui exces de iod asociat cu un deficit de seleniu, deoarece în timpul procesului de prelucrare a iodului de către glanda tiroidă se eliberează peroxid de hidrogen (cunoscut și sub denumirea de apă oxigenată), un radical liber care, în exces, poate duce la stres oxidativ la nivelul glandei tiroide.

Probabil vă întrebați care este rolul seleniului în acest proces… Ei bine, seleniul are rolul de a neutraliza acest peroxid de hidrogen.

În graficul de mai jos se explică ce se întâmplă în timpul sintezei hormonilor tiroidieni atunci când există atât deficit de seleniu, cât și exces de iod:

Adaptare după ThyroidPharmacist.com

Sarea iodată și sănătatea tiroidei

Într-un studiu desfășurat de către cercetătorii de la Clinica Mayo din Minnesota s-a urmărit rata tiroiditei Hashimoto la pacienți între anii 1935 și 1967. În termen de 2 ani, aceștia au văzut o creștere a bolii tiroidiene autoimune cauzată de adăugarea iodului în sarea de masă și în alimentele procesate. Începând cu primul deceniu după apariția sării cu adaos de iod, cercetătorii au observat o creștere cu 25% a bolii Hashimoto.

Într-un alt studiu, cercetătorii din Iran au documentat o creștere de 4 ori a ratei de îmbolnăvire cu Hashimoto într-un interval de 6 ani, după iodarea sării de masă.

Iau iod sau mă feresc de el?

Deși au fost studii care au demonstrat că o doză de iod sub 200 mcg zilnic poate fi considerată sigură în cazul bolnavilor de Hashimoto, cel mai bine este să se testeze nivelul de iod din organism înainte de administrare.

La capătul opus se află seleniul. Studiile arată că, în cazul persoanelor cu Hashimoto, deficitul de seleniu este cel mai des întâlnit și, de asemenea, este considerat ca fiind unul dintre factorii declanșatori ai acestei boli.

Seleniul este un oligoelement și un antioxidant necesar pentru sinteza și metabolismul sănătos al hormonilor tiroidieni, cum am văzut deja. S-a constatat că glanda tiroidă are cel mai mare conținut de seleniu per gram de țesut dintre toate organele corpului. Acest oligoelement ajută organismul nostru să regleze metabolismul, imunitatea și creșterea.

Pe lângă afecțiunile pe care le poate provoca la nivelul glandei tiroide, deficitul de seleniu poate afecta modul de funcționare a creierului, memoria, concentrarea și luarea deciziilor. De asemenea poate afecta sistemul imunitar și lupta împotriva infecțiilor virale, fertilitatea și, nu în ultimul rând, poate crește riscul apariției unor tipuri de cancer.

Cât de mult este prea mult?

Organizația Mondială a Sănătății recomandă doza de 150 mcg/zi seleniu pentru adulți și 250 mcg/zi pentru gravide și femei care alăptează.

Studiile au arătat că necesarul zilnic de seleniu nu poate fi asigurat doar din alimentație și este necesară folosirea suplimentelor, iar această suplimentare poate duce la reducerea valorilor anticorpilor ATPO, la ameliorarea simptomelor tiroidei și la îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu Hashimoto.

Concluzie

Discutați cu medicul dumneavoastră despre suplimentele care vă sunt necesare. Există diferiți declanșatori ai tiroiditei Hashimoto, iar cauza unei persoane poate fi diferită de a alteia. Prin urmare, suplimentarea pentru a aborda cauza specifică va fi diferită.

Surse:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24965526/

https://www.amymyersmd.com/article/supplements-heal-leaky-gut/

drruscio.com/leaky-gut-supplements/

thyroidpharmacist.com/articles/iodine-hashimotos/

thyroidpharmacist.com/articles/new-studies-on-magnesium-and-thyroid-health/

thyroidpharmacist.com/articles/get-some-sunshine-for-your-thyroid/

thyroidpharmacist.com/articles/hashimotos-and-zinc-deficiency/

Etichete articol:
Articolul anterior
Suferi de Hashimoto? Începe prin investigarea cauzelor!
Articolul următor
Analizele și tiroidita Hashimoto: o privire de ansamblu

Vrei să îți spui părerea? Scrie aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Vezi toate articolele din categoria: Tiroidita Hashimoto
Zenyth - Suplimente premium

Te-ar putea interesa și:

Niciun rezultat găsit.

Meniu